19 september 2025 - D&D Café in Bolderburen
Via allerlei omwegen – een oproep hier, een speeltafel daar – belandden we ooit samen aan tafel om Dungeons & Dragons te spelen. Tijdens het rollen van de dobbelstenen, het verslaan van draken en het bouwen van werelden, kwamen ook andere ideeën voorbij. Zo ook het plan om eens zelf een D&D-event te organiseren. In Utrecht deden ze dat ook, dus waarom niet hier?
Dat idee bleef plakken. Jos wist wel een locatie – “Bolderburen” – Amieke kon wel wat flyers maken, en Ronald wist wel hoe je een inschrijfformulier in elkaar zet. Zo gezegd, zo gedaan.
Wat begon als een spontaan plan, werd een succes. Het eerste event was spannend: veel pionieren, veel leren. Maar de tafels zaten vol, mensen hadden het naar hun zin, en het smaakte naar meer. Na het tweede event – dat al anderhalve maand van tevoren volgeboekt zat – wisten we dat er écht behoefte was aan dit soort avonden.
We zijn allemaal anders: de één houdt van structuur, de ander van chaos; de één duikt in de regels, de ander in de verhalen. Maar wat we delen is ons enthousiasme. We spelen in meerdere campaigns – als speler of Dungeon Master – en krijgen er geen genoeg van. Wat ons verbindt, is de passie om zoveel mogelijk mensen plezier te laten beleven aan Dungeons & Dragons.
En zo ontstond, stukje bij beetje, deze groep. Hieronder stellen we onszelf voor – ieder met z’n eigen rol, talent en eigenaardigheden.
Amieke is degene die zorgt dat onze activiteiten goed in elkaar zitten. Ze stelt programma’s samen, houdt de kwaliteit in de gaten en verzamelt feedback om het steeds beter te maken. Ze schrijft teksten voor de website, nieuwsbrieven en social media, en maakt ook nog eens mooie visuals zoals posters. Tijdens events is ze vaak degene die nieuwe spelers ontvangt en hen helpt om zich snel op hun plek te voelen aan tafel.
Jos is onze mensenmens. Hij zorgt dat vrijwilligers zich gezien voelen en dat nieuwe mensen zich snel thuis voelen in de community. Hij organiseert workshops, denkt mee over inclusie, en zorgt dat iedereen een fijne plek aan tafel heeft. Als er hulp nodig is bij het indelen van groepen of het regelen van de catering, dan kun je bij Jos terecht. Ook is hij betrokken bij de planning van Dungeon Masters en helpt hij graag bij spelregels als mensen ergens in vastlopen.
Marleen zorgt ervoor dat er overzicht is. Ze maakt tijdens vergaderingen heldere notities en actiepunten, zodat we niets vergeten. Daarnaast houdt ze de boekhouding bij: van uitgaven tot declaraties, alles klopt bij haar tot op de komma. Ze is vaak wat meer op de achtergrond, maar speelt een cruciale rol in hoe soepel alles verloopt.
Noa is onze regelaar als het gaat om planning en afstemming. Ze beheert de jaarkalender, zorgt dat activiteiten goed op elkaar aansluiten, en houdt deadlines in de gaten. Daarnaast zorgt ze dat nieuwe inschrijvingen netjes verwerkt worden. En heel belangrijk: zij is ook onze veiligheidscoördinator en weet wat te doen bij calamiteiten.
Ronald is degene die alles in de gaten houdt. Hij leidt de vergaderingen en zorgt dat we de draad niet kwijtraken. Als projectcoördinator bewaakt hij het overzicht tussen de verschillende activiteiten en plannen. Hij duikt graag in subsidieregelingen en weet precies hoe je een goed verzoek indient. Op events is hij vaak degene met een camera in z’n hand én degene die achter de schermen alles aan elkaar knoopt.